+A A-

Diyabet Tedavisinde Beslenme, Tedavinin % 50’sini oluşturur...

Diyabette kan şekeri kontrolünü sağlamak için sağlıklı beslenme alışkanlıklarının kazanılması önemlidir. Yeterli ve Dengeli Beslenme diyabeti olan ve olmayan tüm bireyler için sağlıklı bir yaşamın temelini oluşturan en önemli adımdır. Medicana Kadıköy Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmanı Dyt. Maria Tanoğlu diyabeti olan hastalara beslenme önerilerinde bulundu.


Diyabeti olan bireylerin sayısı tüm dünyada giderek artmaktadır. Dünyada 2000 yılında 171 milyon olan diyabetli sayısının 2025 yılından 380 milyon olması beklenirken, Türkiye'deki diyabetli sayısı ise 5 milyona yaklaşmaktadır.

Diyabetin En Sık Görülen Belirtileri Nelerdir?

  • Sık ve bol miktarda idrara çıkma
  • Aşırı acıkma hissi
  • Kilo kaybı
  • Aşırı susama

Diğer belirtiler:

  • Yorgunluk
  • Sık ve olağan olmayan enfeksiyonlar
  • Bulanık görme
  • Deride kuruma ve kaşıntı vb.

Diyabetli Kişiler İçin Beslenme Önerileri

Diyabette beslenme planlaması 3 ana başlıktan oluşur.

  • Sağlıklı besinler seçmek,
  • Yeterli ve Dengeli miktarda besin almak,
  • Ana ve Ara öğünleri gerekli zamanda yemek

Posadan Zengin Yiyecekler Tercih Edilmeli

  • Pirinç yerine bulgur tercih edilmeli,
  • Meyve suyu yerine meyve yenmeli,
  • Günde iki porsiyon sebze yemeği yenmeli,
  • Ana öğünlerde salata tüketilmeli,
  • Kuru baklagiller sıklıkla tüketilmeli(haftada 2-3 kez)
  • Esmer undan yapılan ekmekler yenmeli

Öğün Saatlerine Dikkat Edilmeli
Uzun aralıklarla düzensiz beslenmek hipoglisemi  ve hiperglisemiye (kan şekerinin aşırı düşmesine ve aşırı yükselmesine) yol açar. Bu nedenle oruç tutmak, bir veya birkaç öğün atlamaktan kaçınmak gerekir.  Ana öğün ara öğün arasında 3,5-3 saatlik ara olmalıdır.

!!!Kan şekeriniz düşsün diye uzun süre aç kalmanız kan şekerinizi yükseltir.

Diyabetliler İçin Ara Öğün Alternatifleri

Ara öğünde tek başına meyve veya grissini yenilmesi kan şekerinizi hızlı yükselteceği için;  bu grup yiyeceklerin yanına  süt, yoğurt, ayran veya peynir gibi protein içeren bir yiyecek ilave ederek ara öğününüzü daha sağlıklı bir hale getirebilirsiniz.

1 Kutu Sade Yoğurt + 1 Orta Boy Meyve

1 Bardak Tarçınlı Süt + Yarım Paket Diyet Bisküvi

1 Fincan Yeşil Çay  + 2 Adet Ceviz

2 Adet Grissini + 1 Dilim Yağsız Beyaz Peynir +Salatalık

1 Orta Boy Meyve  + 7 Adet Çiğ Badem

Diyet parmak izi kadar kişiye özeldir.

Çünkü her diyabetli birey boy, kilo, yaş, metabolizma hızı, meslek, kullandığı ilaç ve beslenme alışkanlıkları açısından birbirinden farklı özellikler taşımaktadır. Bu nedenle standart bir diyabet diyeti yoktur ve her bireyin diyeti kendine özeldir.

Diyabetli bireylerin;  doktor tarafından belirlenen tedaviye ve  diyetisyen tarafından size özel hazırlanan beslenme programına  uyarak,  diyabetin yol açabileceği komplikasyonlara engel olabileceklerini belirtir.

Son Güncelleme: 14.02.2018 Medicana